ראיונות עבודה הם לא עניין של מה בכך עבור אף אחד מאיתנו, אך יש בינינו כאלה שנלחצים מהם יותר מאחרים. כשמדובר בראיון עבודה ראשון, ובמיוחד אם מדובר במקום עבודה שאתם ממש מעוניינים בו, הלחץ והחרדות עלולים לגדול עד לרמה שתקשה עליכם לעבור את הראיון בהצלחה. איך עושים את זה? התשובה היא אחת – מתכוננים.

5 כללים לראיון עבודה ראשון

הכללים הבאים יעזרו לכם להבין אילו הכנות כדאי לכם לעשות לפני ראיון עבודה ראשון:

  1. מבחינת הבקיאות המקצועית – ההתאמה שלכם למשרה שעבורה אתם מתראיינים תלויה קודם כל בבקיאות המקצועית שלכם. ייתכן שישאלו אתכם שאלות או שיציגו תרחישים אפשריים שבהם אתם עשויים להיתקל במהלך העבודה. אין סיבה להילחץ מחלק זה של הראיון. אפשר לנסות לברר ברשת או דרך מכרים מה סוג השאלות שנשאלות בראיונות עבודה דומים ופשוט להתכונן. ככל שתהיו מוכנים יותר, כך תהיו בטוחים יותר בידיעותיכם ולא תצטרכו לחשוש שהן ייעלמו בשל כל הלחץ.
  2. מבחינת הידע על מקום העבודה שאליו אתם מתראיינים – להגיע לראיון עבודה ראשון אחרי שקראתם, ביררתם וחקרתם קצת על מקום העבודה זה משהו שתמיד מייצר רושם טוב על המראיינים; זה מראה שאתם מכבדים את מקום העבודה ומעוניינים לעבוד בו. אין צורך להפוך לסטוקרים ולשלוף בראיון עובדות שיפתיעו את המראיין, אבל לדעת קצת על אופי החברה, על מטרותיה ועל המוצרים שהיא מייצרת ואפילו לציין את החיבור או את ההזדהות שלכם עם ערכיה. חוסר ידע מוחלט בנושאים אלו עשוי להצטייר כזלזול, ואף אחד אינו מעוניין בעובד שזה הרושם הראשוני שהוא מייצר.
  3. מבחינת שפת הגוף – לא תאמינו כמה שפת הגוף שלכם חשובה, ומשפיעה על המראיינים שלכם, אפילו מבלי שיהיו מודעים לכך. שפת הגוף שלכם צריכה לשדר רוגע ובטחון, מותר לכם כמובן להתרגש ולהיות לחוצים, אבל כדאי לנסות "לנקות" את הביטויים הפיזיים של הלחץ. שמרו על קשר עין עם המראיין, חייכו, שבו כשידיכם לצד הגוף ולא שלובות על החזה ונסו להימנע מתנועות עצבניות כמו סידור יתר של השיער או הקפצת רגל.
  4. מבחינת המראה החיצוני – הקפידו על בגדים נקיים, מסודרים, לא מוכתמים ולא מקומטים. שימו לב שמחקרים מראים שמעסיקים נוטים להעדיף מרואיינים שלא לבשו בגדים בצבעים בהירים ובוהקים מדי, ושגם אם אתם הפשניסטות הכי מעודכנות בסביבה, רוב המעסיקים יעדיפו מרואיינים הלבושים בצורה רגועה וסטנדרטית.
  5. מבחינת התחושה הפנימית – אם עשיתם את כל ההכנות, אין שום סיבה שלא תצליחו. הזכירו לעצמכם שאתם טובים בדיוק כפי שאתם, ושמעו באוזניות שיר שתמיד גורם לכם להרגיש טוב. היכנסו לחדר הראיון בתחושה שאתם הולכים לכבוש את העולם, ואם ירצה הגורל, זה יהיה החדר שבו תתחילו בכך.